Wonen in tijden van Instagram - Wonen&Co

Wonen in tijden van Instagram

19 februari 2015 4 min leestijd Geen reacties

Wie graag de laatste woontrends volgt, zal aan de slag moeten in huis. We gaan van praktisch en functioneel naar een flamboyante woonkamer met een hoog ‘kijk-mij-eens’-gehalte. En we laten ons huis graag zien op sociale media.

Na jaren van crisis en heel beperkte groei lijken de economische vooruitzichten eindelijk weer een beetje rooskleurig. En dus nemen we het ervan. Op alle vlakken. Omdat we het verdienen en we onszelf in hoge mate steeds belangrijker zijn gaan vinden. Het is tenslotte niet voor niets dat het woord ‘selfie’, een portret van jezelf genomen met de mobiele telefoon, dit jaar is opgenomen in de gedrukte Dikke van Dale.

Li Edelkoort, onze nationaal en internationaal erkende trendvoorspeller, is er stellig van overtuigd dat 2015 in het teken van ijdelheid zal staan. Volgens haar is dat ook een direct gevolg van het gebruik van sociale media als Pinterest, Instagram en Facebook.

Maar al te graag delen we met onze vrienden en (on)bekenden hoe leuk we het hebben. Het liefst in de vorm van een foto met zo min mogelijk woorden. We gaan dus steeds meer in beelden en vormen denken.


Niet alleen Edelkoort ziet ijdelheid als trend, al noemen de mensen van trendwatching.com het liever ‘digital narcissism’.Overigens vindt deze hang naar ijdelheid zijn oorsprong aan het begin van de crisis. Die zorgde er voor dat we teruggingen naar de basis en ons niet langer lieten sturen door onze loopbaan. Huis, gezin, kinderen. Genieten van het moment. Dat waren de zaken die echt belangrijk waren.

In onze woonkamers kwam opnieuw aandacht voor warme kleuren die ervoor zorgen dat we ons weer waarlijk thuis gingen voelen. Magazines als Flow en Happinez speelden hier handig op in met veel aandacht voor deze nieuw gevonden ‘mindfulness’. Zij kregen drommen vrouwen opnieuw aan het haken en breien. Zelf doen in plaats van kopen werd de nieuwe norm. Met als hoogtepunt het kleurboek voor volwassenen (geen grap!) dat gretig aftrek vond.

Wat zo idyllisch begon, is inmiddels uitgegroeid tot een heuse ‘kijk-mij-eens’-cultuur. Want het is best leuk, dat breien en haken, maar als niemand het ziet, is er ook maar weinig aan. En dus werden de eigen maaksels steeds vaker via Instagram, Pinterest en later ook via Facebook met anderen gedeeld.

Het is de moeite van het proberen eens waard. Brei een leuke slinger of knutsel wat anders leuks, maak er een foto van, deel deze via de sociale media en een luid applaus van vrienden en kennissen zal uw deel zijn.

Pronkkamer van The Loft in Amsterdam.

De eerste tekenen van deze ‘kijk-mij-eens’-trend voor ons interieur waren vorig jaar in Milaan al te zien. Steeds meer merken en ontwerpers legden de nadruk op luxe en de emotionele binding tussen de spullen in de woonkamer en haar gebruikers. Zo was daar bijvoorbeeld Michele de Lucchi die voor Hermès een in alle opzichten duurzame lamp ontwierp die meer dan een leven lang mee gaat. Waarmee het functionele aspect, dat de laatste jaren zo belangrijk was, steeds meer naar de achtergrond wordt gedrukt.

Met een beetje goede wil zou je ook kunnen zeggen dat de ouderwetse pronkkamer, zoals die te vinden is in oude boerderijen en die alleen op zondag of bij hoog bezoek werd gebruikt, bezig is aan een terugkeer.

Net als toen leven we voornamelijk in onze woonkeuken en gebruiken we de woonkamer eigenlijk alleen nog voor het kijken van televisie en het ontvangen van gasten. Wel zo handig, ook omdat de pronkkamer ruimte biedt aan de grote trends van de afgelopen jaren: verzamelen en tentoonstellen. Het maakt daarbij niet zo heel veel uit of het daarbij gaat om zelfgemaakte knutselwerkjes of een zorgvuldige samengestelde collectie. Zolang je er maar trots op bent.


Het verklaart ook direct de vernieuwde belangstelling voor rijke materialen als koper, zilver, goud en marmer. Maar ook luxe houtsoorten en rijke stoffen en leer weten hun weg weer naar de woonkamer te vinden. De echte hoogtijdagen van het minimalistische en Scandinavische ontwerp laten we achter ons, maar we behouden daarvan wel de kwaliteit en het gebruik van hoogwaardige materialen.

Hetzelfde zien we terug in de patronen en dessins. In 2015 nemen we langzamerhand afscheid van grafische patronen en neemt de belangstelling voor rijke dessins steeds verder toe. Zo ontstaat er veel ruimte voor prints en motieven die hun inspiratie halen van de kunst van nomadische volken: rijk en kleurrijk.

Rijke dessins op de behangetjes van Graham & Brown.

Het leuke van de ‘nieuwe ijdelheid’ is dat eigenlijk alles mag. Precies zoals we dat begin dit jaar zagen in The Loft in Amsterdam. Een soort pop-up shop (tot nu toe twee keer te zien geweest) in de vorm van een compleet ingericht appartement, een pronkkamer.

Het appartement is een initiatief van The Playing Circle, een organisatie die inspirerende vergaderruimtes verhuurt en op deze manier een soort statement wil maken. Het resultaat was een eclectische mix van vintage, kunst, natuur en design. Zorgvuldig bij elkaar gezocht in een warme en luxe kamer. En het laat ook direct de leukste trend voor 2015 zien: strak is uit, rommelig mag.

TEKST COR-PETER PASMA

Geen reacties

Laat een reactie achter

×