Winkelen in een woonblog - Wonen&Co

Winkelen in een woonblog

4 januari 2015 5 min leestijd Geen reacties

Een inspiratiewinkel waar het voelt alsof er echt iemand woont, gestyled door stylisten en woonbloggers, met nieuwe én vintage meubels en bijpassende kleding. First or Second Store in Alkmaar is voorloper bij deze nieuwe manier van woonwinkelen.

Interieurwinkel Dintra was al een befaamde zaak, waar ook vanuit het Noorden veel woonshoppers graag de Afsluitdijk voor overstaken. Maar de trouwe bezoekers zullen tegenwoordig even verbaasd om zich heen kijken. Er staat nu ‘First or Second’ op de gevel. De winkel onderging een rigoureuze metamorfose. Het tapijt ging eruit, alle muren werden gewit en het belangrijkste: het assortiment en de presentatie van de meubels gingen drastisch op de schop. Daarbij speelden woonbloggers een grote rol.

Roel Gaus, sinds 14 jaar eigenaar van de meubelwinkel, vond dat het tijd werd om de boel anders aan te pakken. ,,We vinden het leuk om iets totaal nieuws te beginnen. Stilstaan is nooit goed en daarnaast is het de afgelopen jaren dramatisch gesteld met de meubelbranche.”

Hij vroeg April and May, oftewel de Alkmaarse Vivian Hoebe en Jantine Vaartjes, een nieuw concept voor de winkel te ontwikkelen. Deze succesvolle interieurstylisten en bloggers werden er meteen razend enthousiast van. Vivian: ,,Wij zijn sterk in het neerzetten van een inspirerend beeld. Dat doen we nu ook in de winkel. We laten zien wat er op het moment trendy is, wat je in de bladen ziet en hoe je dat in je eigen huis kunt toepassen.”

Fwd: NDC-WONEN-WEEK 46-DINTRA-FOTO 5/5 (het waren er 5 ipv 6 soDe stylistes leefden zich uit op 2400 vierkante meter oppervlak. De rest van de winkel zal verhuurd worden aan andere bedrijven, al dan niet gerelateerd aan wonen. April & May gaven de winkel een strakke, hun kenmerkende Scandinavische stijl.

Ze maakten daarbij gebruik van de veelal Italiaanse designmerken die Dintra al verkocht en ze vulden de collectie aan met merken die momenteel heel populair zijn. Dat zijn vooral Scandinavische merken zoals Hay, Vipp, Menu en &Tradition. Dit mixen ze met vintage meubelen, zoals stoelen, kastjes, bijzettafeltjes, lampen en accessoires die uiteraard ook te koop zijn.

,,Mensen wonen niet in een toonzaal met alleen maar nieuwe meubels, de combinatie van een nieuwe designbank met bijvoorbeeld een doorleefd kastje geeft je interieur persoonlijkheid. Wij laten het effect daarvan zien. We hebben iemand die de tweedehands collectie steeds voor ons aanvult, want de bijzettafeltjes vliegen de deur uit”, vertelt Vivian.

Elke setting in de winkel, van keuken tot slaapkamer tot woonkamer, is tot in de puntjes afgestyled met accessoires, posters en zelfs kleding van het merk Costes, alsof er echt iemand in leeft. ,,We gaan elke drie maanden nieuwe verrassingen inbrengen. In de herfst geven we veel aandacht aan kamerplanten en daarna gaan we aan de slag met trends voor kerst.”

Vaak is het moeilijk om in een woonwinkel te bedenken hoe het er thuis uit zal zien. Daarom hebben de stylistes kamertjes ingericht in ‘de Villa’. Dit deel van de winkel werd voorheen gebruikt als FlexForm-store.

Fwd: NDC-WONEN-WEEK 46-DINTRA-FOTO 3/6Ook het personeel is enthousiast. Elke zaterdagochtend krijgen ze instructie over de nieuwe merken en ze voelen zich al thuis in de vernieuwde showroom. Peter Buijs is als binnenhuisarchitect sinds de bouw van het pand, twintig jaar geleden, werkzaam bij het bedrijf. Hij heeft al diverse koerswisselingen meegemaakt en heeft in dit eigentijdse concept veel vertrouwen. Hij is nu hoofd verkoop en merkt op dat dit concept uniek is in meubelland Nederland.

,,We kregen onlangs bezoek van andere meubelwinkeliers, die erg onder de indruk zijn. Er zijn maar weinig woninginrichters die zo drastisch een nieuwe richting in durven te slaan. Voor ons voelt het eigenlijk heel logisch. Het is goed om nieuwe trends te laten zien en niet stil te blijven staan. Klanten inspireren en met zorg heel persoonlijk adviseren is ons vak en dat kunnen we nu nog beter doen. Ik vind het geweldig dat het mogelijk is om in deze tijd zo’n investering te doen.”

Eigenaar Roel Gaus wil met de nieuwe benadering zowel de bestaande klanten als een nieuwe jonge doelgroep van 30 tot 50 jaar aanspreken, die bekend is met interieurblogs, interesse heeft in hoogwaardig design en die zich online oriënteert. Peter Buijs merkt dat beide soorten klanten in het nieuwe concept aan hun trekken komen. ,,Ook oudere bezoekers zijn blij verrast. We hebben onlangs nog een bank verkocht aan een bejaard echtpaar. De moderne uitstraling van de winkel schrikt hen niet af. Ze vonden het juist geweldig om te zien wat de trends van nu zijn, om die op hun eigen manier toe te passen. En we krijgen veel aanloop van jonge mensen die erg enthousiast reageren.”

In Nederland is weinig vergelijkbaars op dit gebied. Vivian: ,,We hebben ons laten inspireren door buitenlandse conceptstores zoals Merci in Parijs, maar dan wel op onze eigen manier en in onze April & May-stijl, passend bij de visie van de eigenaar.”

Fwd: NDC-WONEN-WEEK 46-DINTRA-FOTO 1/6Het is de bedoeling dat een bezoekje aan de First or Second Store echt een uitje is. Alsof je een woonblog in het echt bezoekt. Naast de Villa en de vele andere inspirerende stylinghoekjes is er nu een kindermeubelafdeling. Daarnaast werd de collectie accessoires veel uitgebreider, zodat je een leuk souvenirtje voor het interieur mee kunt nemen als je nog niet meteen een groot meubel wilt of kunt kopen.

Ook gaan de dames van April & May het komende jaar regelmatig evenementen organiseren, zoals een kerstmarkt, een lunch voor interieurbloggers of een kookdemonstratie in de Kvik-keuken. Vivian: ,,Mensen laten zich inspireren door onze styling. Natuurlijk maak je daar geen een-op-eenvertaling van in je eigen huis. Met hulp van de verkoopadviseurs kun je een persoonlijk interieurplan laten maken dat echt bij jouw wensen past. Het kriebelt bij ons steeds om weer opnieuw te gaan stylen in de winkel, want het is heel leuk om mensen ermee te inspireren.”

In het door Norm Architects ontworpen en door Menu ingerichte café in de winkel kun je een kopje speciaal gebrande koffie drinken en napraten over het interieur van je dromen.

 

Shopinspiratie

Zin om nog wat dichter bij huis te gaan woonshoppen? Buiten de Lijntjes is een aanrader voor het vinden van originele woonspullen. Vooral bekend als webshop, maar ook de stenen winkel in Wolvega is een bezoekje waard. Eigenaressen Jacqueline en Hennie selecteren trendy woonaccessoires en papierwaren uit de hele wereld. De zaken gaan zo goed, dat ze komend voorjaar hun winkel aan de Hoofdstraat afbreken en opnieuw en groter laten herrijzen.

Liefhebbers van hippe spullen zullen zich ook goed vermaken bij Folk, een pop up store in de Groningse Folkingestraat. Hier zijn interieurdesign, food en stationary en accessoires te vinden van de oprichters en hun vrienden. Wees er snel bij, want de deuren van deze tijdelijke winkel sluiten in januari.

TEKST SUZANNE DIJKSTRA
FOTO’S BEELDSTEIL – WENDY VAN WOUDENBERG

Geen reacties

Laat een reactie achter

×