Verbouwblog: Onverwachte kostenposten - Wonen&Co

Verbouwblog: Onverwachte kostenposten

13 december 2014 3 min leestijd 1 Reactie

Laten we in ons tweede blog meteen beginnen met een tip: bespaar niet op een aankoopmakelaar!

Zonder hem hadden we waarschijnlijk de handdoek in de ring gegooid. Na zes weken heen en weer bellen en mailen met een niet al te actieve verkoopmakelaar (je hebt het er maar mee te doen) hadden we er genoeg van. Dan toch niet!

Gelukkig had onze makelaar vaker met dit bijltje gehakt. Hij bleef er, zonder onze emotie, bovenop zitten. De aanhouder wint: op 13 februari 2013 gingen de zes (!) verkopers akkoord met ons laatste bod.

Nog een tip: laat een bouwkundig rapport opstellen of neem een bouw- of timmerbedrijf in de arm om met je door de woning te lopen. Wij hadden bijvoorbeeld wat vraagtekens bij een paar scheuren in de gevel. Onze adviseur legde uit dat dit vrijwel altijd voorkomt bij oude woningen met een kelder en dat dit geen probleem hoeft te zijn. Gelukkig maar. We kwamen er zo ook achter dat álle raamdorpels verrot waren en vervangen moesten worden, en dat de schuur ook in ‘prachtige’ staat was.

Heel veel puin

Wij kozen voor een klein timmerbedrijf uit Peins, dat eerder tot onze grote tevredenheid onze vorige woning verbouwd had. Vader en zoon zijn bovendien liefhebbers van oude huizen en de bijbehorende uitdagingen. We gingen met hen door de woning en legden globaal onze plannen uit. Zij maakten vervolgens een kostenplaatje. Daar schrokken we toch wel van: we hadden gedacht dat we het huis voor behoorlijk minder geld konden verbouwen.

Onder andere het slopen bleek een grote kostenpost waar we geen rekening mee hadden gehouden. Want wat kan dat nou kosten? Alleen al de afvoer van al het puin hadden we flink onderschat: we gokten op ongeveer 15 kuub afval en puin, maar het werd uiteindelijk meer dan 60 kuub.


Omdat we nogal wat aan de indeling wilden veranderen, maakte Elise een digitale tekening van de nieuwe situatie van de woning op Floorplanner. Die bleek onverwacht doorslaggevend te zijn voor het verstrekken van het benodigde (nogal forse) bouwdepot: de bank was er na het zien van de tekening – en het lezen van het taxatierapport – van overtuigd dat wij het beoogde resultaat konden behalen. De sloop kon beginnen!

Het timmerbedrijf schatte na de sloop drie tot vier maanden nodig te hebben voor de totale verbouwing. Maar waar moesten wij in de tussentijd wonen? Een huurhuisje? Een caravan in de tuin? Gelukkig konden we terecht op Marks oude slaapkamer bij heit en mem. Onze spullen stalden we in de schuur en samen met twee katten namen we ons intrek in ons tijdelijke onderkomen.

Van een eigen huis naar een slaapkamer van vier bij vier meter was wel even wennen, maar het is ons toch goed bevallen. Wat een luxe om uit je werk zó aan te kunnen schuiven voor het avondeten, zodat wij ’s avonds weer rap door konden naar het huis om te klussen.

In ons volgende blog vertellen we jullie over de sloopwerkzaamheden en wat we daarbij tegenkwamen – tot in de catacomben van het huis. Verder komen de eerste voorbereidingen voor de opbouw aan bod: plannen, keuzes maken en nog meer keuzes maken!

Mark en Elise de Bruin

 

1 Comment

  • Aisha 28 juni 2016 at 13:55

    Allereerst: mooi huisje hoor, mooie plattegrond en dat het mooi voor elkaar mag komen. Ik ga jullie blog denk ik wat vaker lezen, er zitten wat tips bij die voor ons ook nog wel eens van pas zullen komen. Je ziet maar: goedkoop is vaak toch echt duurkoop! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, die gaan jullie ook bloggen neem ik aan?;)

    groetjes, Aisha

  • Laat een reactie achter

    ×