Milaan: meubelbeurs vol kleine revoluties - Wonen&Co

Milaan: meubelbeurs vol kleine revoluties

18 mei 2015 4 min leestijd Geen reacties

Het nieuws was niet opzienbarend dit jaar, geen schreeuwerige trends en weinig glitter & glamour. Maar voor wie het wilde zien, was de meubelbeurs van Milaan een schatkist aan kleine revoluties en bijzonder nieuw ontwerp.

De meubelbeurs van Milaan, de 54ste editie van de Salone del Mobile, is in Europa en misschien zelfs wereldwijd de grootste in zijn soort. Waar de mode-industrie meerdere seizoenen en momenten kent, draait het in de wereld van wonen en interieur eigenlijk vooral om ‘Milaan’.

En dan geldt Milaan als synoniem voor ‘the place to be’ als je bij wilt zijn in meubels, interieurdecoratie en design. Ruim 350.000 professionele bezoekers en ook steeds meer liefhebbers bezoeken wat inmiddels de Milaan Designweek wordt genoemd. Want niet alleen op het beursterrein Rho Fiera aan de rand van de stad gebeurt het, in de hele stad is veel te beleven. Overdag en ’s avonds is op elke hoek van de straat een expositie, lancering of feestje te vinden.

Beursbezoekers kunnen maar liefst ‘shoppen’ in 24 beurshallen. Merken als Kartell, Zanotta, Moroso maar ook Vitra, Iittala en ons eigen Arco – van de tafels – presenteren er hun nieuwste collecties. Was dat de afgelopen jaren soms indrukwekkend, groots en meeslepend, dit jaar waren de boodschappen subtieler. Maar eigenlijk niet minder interessant.

Transparant kastje van Kartell.
Transparant kastje van Kartell.

Zo kozen ze bij Kartell voor een museale opstelling – na de huiselijke styling van de afgelopen jaren was dat bij veel merken een trend – in een achtergrond van groen marmer. De Italianen – die we vooral associëren met hun kunststof stoelen en meubels – lijken daarmee dicht bij hun roots te komen en bij de hoogtijdagen van Italiaans design in de jaren vijftig.

Ook bij andere Italiaanse merken was veel marmer te vinden: Molteni, Cassina, Zanotta en Cappellini. Opvallend is dat ze kiezen voor marmer in dramatische tinten zoals rood en groen, naast het inmiddels behoorlijk ingeburgerde zwart en wit marmer.

Stoel Husk van Moroso met rondgebreide stof van Febrik.
Stoel Husk van Moroso met rondgebreide stof van Febrik.

De smaakmakers met een groot modegevoel bij Moroso laten zien hoe sterk ze zijn in textiel. Samen met hun ontwerpers en met stoffenfabrikanten ontwikkelen ze nieuwe technieken en stoffen. Met name de samenwerking met ‘hun ontdekking’, het Nederlandse Febrik dat rondgebreide stoffen (in plaats van geweven meubelstoffen) introduceerde, zorgt voor een kleine revolutie in meubelland. Want met de rondgebreide stoffen kun je meubels uit één stuk stofferen, wat ronde meubels een superstrak uiterlijk geeft – zonder naden.

Ook de ingebreide patronen zijn fijn en bijzonder: anders dan geprinte en ingeweven patronen is het patroon in de breisels echt onderdeel van het textiel. Het grootste deel van de stand van Moroso was dit jaar gestoffeerd met stoffen van Febrik.

Opvallend, zowel op de talentenbeurs Salone Satellite als in de stad, is de opkomst van Noorse designers en merken. De Noren bleven lange tijd wat achter in de grote hausse van het Scandinavische design, maar lijken nu bezig aan een opmars. Een grote groep Noorse ontwerpers toonde hun werk in de hippe wijk Ventura Lambrate, waar ook veel (jonge) Nederlandse ontwerpers zich presenteren. De Noren, onder wie ontwerpersduo Morten & Jonas (foto bovenaan), blinken uit in stoer en puur ontwerp en – anders dan we van de Denen gewend zijn – pittige kleuraccenten.

Kleed Scribbles van designcollectief Front voor Moooi.
Kleed Scribbles van designcollectief Front voor Moooi.

Wat kleuren betreft, lijkt de keuze letterlijk wat zwart-wit. Sommige merken kiezen heel duidelijk voor felle en primaire kleuren. Die zagen we terug bij Moroso, maar ook bij het Nederlandse merk Moooi dat voor de derde keer op rij een statement maakte met een enorme expositie in de wijk Zona Tortona. De Mondriaan-geïnspireerde stoel van Marcel Wanders was het toppunt van primaire kleuren, maar ook de nieuwe kuipstoelen van Jonas Frosman zijn fel van kleur en een merk als Muuto blijft zwaar inzetten op dieprood.

Een andere duidelijke tendens is kleurloosheid, meubels in zwart of gecombineerd met pure materialen zoals leer, hout en metaal. De gebroeders Bouroullec presenteerden maar liefst drie meubelseries en -systemen (bij Artek, Vitra en Magis) en daarin ontbrak ook drie keer kleur.

Deze tafel van Glas Italia past in de bubblegum-trend.
Deze tafel van Glas Italia past in de bubblegum-trend.

,,Kleur is niet zo duurzaam”, lichtte Erwan Bouroullec die keuze toe. ,,Mensen gaan soms de boot in met de kleurkeuze. Als je kiest voor een systeem, doe je dat voor langere tijd, het is jammer als je dan snel uitgekeken raakt door de kleuren. En buiten dat, is mijn eigen huis tegenwoordig zo vol kleur met twee jonge dochters, dat ik zelf ook wel behoefte heb aan wat rust. Geen kleur alsjeblieft”, gaf hij lachend toe.

Opvallend is dat de hype van pastelkleuren – gedomineerd door de Scandinavische merken – over haar hoogtepunt heen lijkt te zijn. De pastelkleuren zijn er nog wel maar minder, en grappig genoeg lijken ze zich te hebben verplaatst naar transparante materialen. Glaswerk en plexiglazen meubels krijgen een bubblegum-achtige look door hun roze, gele en zachtgroene kleur. Die zachte, ietwat fragiele sfeer past wel bij de stand van zaken in de meubelwereld. Geen grote schok, maar wel kleine revoluties; poëtisch mooi zo af en toe.

TEKST RENSKE SCHRIEMER

Geen reacties

Laat een reactie achter

×