Meubelbeurs Salone del mobile Milaan

Meer dan meubels in Milaan

De jaarlijkse meubelbeurs van Milaan laat zien dat we verder kijken dan de stoel of bank: het interieur, de styling en de entourage spelen nadrukkelijker mee. Veel merken tonen daarom alleen – of samen met ander- en – compleet ingerichte huizen en appartementen tijdens de designweek.

Begin april vond de Salone del Mobile plaats in Milaan. Traditiegetrouw trekken dan bijna 400.000 bezoekers naar het designmekka. Ze vergapen zich aan ruim twintig hallen vol meubels, keukens, badkamer en verlichting op het beursterrein Rho Fiera aan de rand van de stad. Maar minstens zo belangrijk zijn de evenementen die in de stad zelf worden georganiseerd. De afgelopen jaren is die zogenoemde Fuori Salone uitgegroeid tot een festival op zich. In de hele stad vinden merken en ontwerpers hun plek in galerieën, winkels of leegstaande panden. Er zijn zelfs bedrijven en winkels die speciaal voor de designweek hun zaak twee weken ontruimen om tegen hoge huurprijzen de vierkante meters te verhuren aan meubel- en interieurmerken.

Een heel opvallende trend dit jaar was de opkomst van interieurontwerp als zelfstandige discipline. Het gaat niet langer om een stoelen- en bankenparade, we zijn op zoek naar het complete plaatje, en het liefst zo persoonlijk mogelijk. Zo kreeg het Milanese Studio Pepe voor interieurontwerp de opdracht om ter gelegenheid van de designweek een compleet negentiende-eeuws appartement in het chique stadsdeel Brera in te richten. Arianna Lelli Mami en Chiara Di Pinto toonden zich ware meesters en toverden het historische huis om in de voor hen zo kenmerkende stijl met grafisch kleurgebruik: veel roze, terra, petrol en teal. Het werd een ode aan meubels van iconische Italiaanse ontwerpers.

Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
The Visit van Studio Pepe: een ode aan meubels van iconische Italiaanse ontwerpers.
Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
Leolux en Edward van Vliet richtten samen een ruimte in.
Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
Poster wijzen bezoekers op een van de highlights: Ikea festival

 Nieuw economisch denken

Het appartement is direct een mooi voorbeeld van nieuw economisch denken. In The Visit, zoals het project heet, werkt het Brera Design District samen, niet alleen met Studio Pepe maar ook met verfmerk Sikkens en het Italiaanse kledenmerk CC Tapis. En vooral dat laatste is nieuw, want de laatste jaren experimenteerden merken al met het aankleden van interieurs, zoals Fritz Hansen met een eigen appartement – ook in Brera – en designmerk Vitra op de beurs met interieurs waarin ook veel ontwerpen, lampen en accessoires van andere merken of ontwerpers opduiken.

Het Nederlandse desinglabel Moooi gooit de laatste jaren al hoge ogen met een imposante expositie van honderden vierkante meters groot in de oude fabriekswijk Tortona in het zuiden van de stad. Ooit, zo’n twintig jaar geleden, werd in deze wijk de basis gelegd voor de Fuori Salone. Heel veel beginnende ontwerpers wisten in een van de fabriekspanden een betaalbaar plekje te bemachtigen om mee te liften op de hausse van de meubelweek.

Het gaat al lang niet meer om meubels alleen, op de meubelweek van Milaan, interieurs zijn minstens zo belangrijk geworden. Dat laten ze bij het Nederlandse Moooi al vijf jaar zijn.
Ikea toont zich van zijn stylish kant op het eigen Festival, met interieurs door het Zweedse bloggersduo Anna & Pella

Inmiddels is de wijk ingenomen door grote internationale merken. Moooi brengt al vijf jaar indrukwekkende interieursettings in een enorme loods, de ene keer huiselijk en dan weer museaal. Dit jaar werkte het team van Marcel Wanders het concept van een hotel uit, compleet met lobby, bar, bibliotheek, slaapkamers en een café. ,,Het gaat om het neerzetten van een stijl, een handtekening en een sfeer, een bepaald gevoel van kosmopolitisch leven’’, stelt een woordvoerder van Moooi.

Beleving, daar draait het om in Milaan

,,En niet langer om alleen de bank of de lamp. Op deze manier laten wij zien wat er allemaal mogelijk is met onze meubels.’’ Beleving, daar draait het om in Milaan. Dat hebben ze bij de Zweedse woonreus Ikea heel goed begrepen. Het blauw-gele woonwarenhuis was al een paar jaar in Milaan met kleinere exposities in de stad, dit jaar blies het bedrijf de concurrentie op vrolijke wijze omver. Met het Ikea Festival in de wijk Ventura Lambrate maakt het bedrijf een lange neus naar de ‘dure designwereld’. Het lijkt alsof Ikea zegt: wij kunnen wat jullie kunnen, en eigenlijk beter.

Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
De entree van Hotel Moooi. Foto: Andrew Meredith.
Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
Ikea staat allang niet meer voor junkfurniture.

Ikea festival

Ikea bundelde het beste van de Salone del Mobile in een eigen festival, compleet met foodtrucks vol met de typische (vegetarische) gehaktballetjes, loketjes voor betaalmunten, een festivalshop en activiteiten zoals yogales en workshops. In de enorme hal (3500 vierkante meter) van een oud pakhuis presenteert Ikea nieuwe, duurzame meubels, is het bedrijf bezig zelf ‘Ikea te hacken’ en richtten de populaire Zweedse interieurbloggers Anna & Pella verschillende kamers in. De Engelse ontwerpster Faye Toogood kreeg een flink podium om een ode te brengen aan het ‘flatpack’ (bouwpakket) dna van Ikea.

Natuurlijk is er ook ruimte voor de resultaten van de samenwerkingen van Ikea met respectabele ontwerpers als Tom Dixon, Rolf en Mette Hay en Piet Hein Eek. En ondertussen verpozen bezoekers ongemerkt veel langer bij Ikea dan ze misschien vooraf hadden gepland. De installatie is even ‘gekopieerd’ als geniaal, en daarmee misschien wel heel erg Ikea. Het bedrijf laat zien van heel veel markten thuis te zijn: design, duurzaam, kunst, en dan betaalbaar, en dat ook nog eens als beste te kunnen distribueren op wereldwijde schaal. In Milaan weten ze dat te presenteren op een manier waar veel collega-merken ongetwijfeld van onder de indruk zijn of misschien zelfs een beetje zenuwachtig van worden.

Meubelbeurs Salone del mobile Milaan
Sandalenmerk Birkenstock debuteerde met een eigen bed.

Branchevreemde prodcuten

Het designcircus dat Milaan vandaag de dag is, trekt ook veel branchevreemde merken die graag een graantje meepikken van de aandacht. Auto-, elektronica- en levensmiddelenmerken doen graag een dansje met een ontwerper in de hoop hun eigen producten in de designwereld in de kijker te spelen. Het zijn vaak niet de meest inspirerende tentoonstellingen van Milaan. Dat geldt niet voor het merk Birkenstock, van de Duitse gezondheidsslippers. ook dat merk debuteerde in Milaan, in de hippe galerie van modediva Rossana Orlandi. Maar voor het Duitse merk was het geen oppervlakkige flirt, maar een serieuze uitbreiding van het merk: van een bed voor je voet naar een bed voor je hele lichaam, en dan net zo natuurlijk en comfortabel als het product dat ze bij Birkenstock al sinds 1774 maken.

In het bed zijn dezelfde materialen gebruikt als in de slipper, kurk en leer, maar daar houdt de vergelijking dan wel mee op. Het Birkenstock-bed kan zich meten met andere moderne beddenmerken. En dat zit hem uiteraard voor een groot deel in – jawel – een hippe aankleding en een bijpassend interieur. Want dat lijkt wel de boodschap van de 56ste editie van de Salone del Mobile, die zijn naam misschien beter kan veranderen naar interieurweek of Salone del Interno. 

Tekst: Renske Schriemer 

Kijk hier voor meer designmeubelen

Meer laden