INSPIRATIE | Van proefslaaphotel tot mini-bioscoop: eerst proberen, dan kopen - Wonen&Co
INSPIRATIE | Van proefslaaphotel tot mini-bioscoop: eerst proberen, dan kopen

INSPIRATIE | Van proefslaaphotel tot mini-bioscoop: eerst proberen, dan kopen

16 november 2020 6 min leestijd Geen reacties

Of je lekker kan hangen op je nieuwe bank en rustig kan slapen in je nieuwe bed, merk je vaak pas als hij bij je thuis staat. Goed nieuws! Steeds meer merken laten je vooraf testen wat je wilt kopen. Een middagje film kijken bij Fest, proefslapen bij Meulen & Baarsma en een totaalbeleving bij Rituals.

Het is haar grote trots, en stond al heel lang op de ‘wishlist’: een mini-bioscoop in de winkel waar je de bank van je keuze kunt testen. Femke Furnée richtte zeven jaar geleden meubelmerk Fest op, en inmiddels is ook díe droom uitgekomen. In de nieuwste Fest-winkel in Amsterdam vind je een echte mini-bioscoop. Alle banken uit de collectie zijn beschikbaar – in rood velours uiteraard om in de filmzaal te plaatsen. Lekkere hapjes en drankjes levert Fest erbij, je hoeft alleen nog je partner, kinderen of huisdier mee te nemen, een leuke film te kiezen en het testen kan beginnen.

,,Een bank is een grote aankoop. Je doet onderzoek, je gaat heel veel uit testen’’, weet Furnée. ,,Wij snappen dat dit spannend is, en daarom willen we onze klanten op een nieuwe manier adviseren. Zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken.’’ Want tja, hoe test je en bank in de winkel? Bij Fest weten ze het uit ervaring. ,,Wanneer je een bank uitprobeert in een winkel zit je vaak stijf en rechtop, terwijl je thuis meestal op de bank hangt en Netflix of een film kijkt.’’ In de intieme sfeer van de minibioscoop kun je je – net als thuis – opkrullen in de hoek of lekker languit gaan liggen. Net zolang tot de film is afgelopen. ,,Op die
manier ervaar je écht hoe de bank zit, voordat hij bij je thuis staat’’, stelt Furnée.

Huiselijke setting

Femke Furnée voelt feilloos aan waar – vooral jonge – meubelkopers op zitten te
wachten. In amper zeven jaar tijd groeide Fest uit van een leuk idee tot een bedrijf met eigen en eigentijdse collectie die in meer dan twintig landen wordt verkocht. Heel vaak gebeurt dat via de website, die vooral informatief is en gericht om een prettige aankoop mogelijk te maken. De winkels staan juist bol van beleving, dat mag een hele leuke ervaring zijn: met gratis interieuradvies, stalen om mee naar huis te nemen en een huiselijke setting.

,,We geloven erin dat een mooie omgeving je blij kan maken. Je gaat je echt beter en rustiger voelen in een mooi ingericht huis. Maar naast dat het je een fijn gevoel moet geven, vinden we het ook belangrijk dat onze producten comfort bieden en dus écht lekker zitten. Die combi van design en comfort zit in ons dna, dat komt overal terug en zeker in de winkel.’’ De mini-bioscoop slaat zeker aan bij haar klanten, en zelfs in corona-tijd – of misschien wel juist door de lockdown – wordt er graag gebruik van gemaakt.

Proefslaaphotel

Bij de beddenverkopers van Meulen & Baarsma maken ze het nog bonter. Daar
mag je zelfs blijven slapen, op het eigen landgoed De Klinze in Aldtsjerk. Dirk van der Meulen bedacht het idee al jaren geleden, maar het kreeg handen en voeten toen het bedrijf de kans kreeg De Klinze te kopen. Het bleek de perfecte locatie voor een proefslaaphotel: een prachtige oprijlaan, mooie natuur en een historisch landgoed met statige en sfeervolle kamers.

Meulen & Baarsma heeft naast de De Klinze al langer winkels in Dokkum, Sneek
en Drachten waar ze hoogwaardige bedden verkopen van merken als Auping, Avek, Pullman en Eastborn. Maar ook dekbedden van dons, wol of kamelenhaar en kussens – van lekker gevuld tot superzacht. Over de aankoop van een bed denk je wel even na, en laat je je bij voorkeur goed adviseren, weet Van der Meulen. Hij hoopt dat mensen – letterlijk – de rust kunnen vinden om de juiste keuze te maken. Hij merkt dat de hele omgeving van het proefslaaphotel daar echt aan bijdraagt. Een hoge drempel hoopt hij juist niet op te werpen met zo’n
statige ambiance. ,,Kom gewoon lekker wandelen en genieten van het landgoed, en stap ook eens binnen om de showroom te bezoeken.’’

In de grote zalen richtte Meulen en Baarsma een smaakvolle showroom in. ,,Een bed is heel persoonlijk. De bedden van de merken die wij verkopen, zijn allemaal goed maar het draait om de match tussen het juiste bed en de klant. Als we denken dat we in de showroom samen het beste bed hebben gevonden, bieden we klanten vaak de optie om te komen proefslapen. Voor 129 euro voor twee personen verblijf je op een prachtig landgoed, met een vorstelijk ontbijt toe. Maar bovendien geeft het je de kans om het bed van je dromen écht uit te
testen. Of het warm ligt, of juist koel aanvoelt en hoe je schouder erop reageert: je weet het pas als je er op slaapt.’’

Naar de linnenkamer

En ook het beddengoed maakt het verschil, meent Van der Meulen. In het proefslaaphotel nemen ze hun gasten na het inchecken dan ook steevast mee naar de linnenkamer: op zoek naar een dekbed en kussen op maat om de ervaring compleet te maken. Wie het bed uiteindelijk besloot te kopen, krijgt de overnachting cadeau.

Ze bieden het nu vier jaar aan, het proefslapen, en mensen komen er uit het hele land voor naar Friesland. Ook de coronacrisis doet een duit in het zakje. ,,Het is heel druk, mensen zijn allemaal bezig hun huis te verfraaien. En alles is afgelast, maar dit niet. We hebben hier frisse lucht, en alle ruimte om afstand te houden. Een nachtje proefslaaphotel is een beleving, toch een beetje compensatie voor het festival dat we dit jaar moeten missen.’’

House of Rituals

Die speciale beleving staat ook centraal bij House of Rituals, dat eind oktober de deuren opende in Amsterdam. In de grootste Rituals-winkel ter wereld kun je je helemaal onderdompelen in een ervaring van geuren en smaken. De bedoeling is dat je in dit holistische winkel- en lifestyle-concept helemaal ervaart waar Rituals voor staat en wat de producten beloven, voordat je ze
koopt. ,,Je kunt hier even ontsnappen aan de hectiek van het dagelijks leven en een toevlucht vinden om het lichaam te ontspannen, de geest tot rust te laten komen en de ziel voldoening te geven’’, aldus het geurenmerk.

De begane grond van House of Rituals is gewijd aan een zintuiglijke ervaring met alle Rituals-collecties die je natuurlijk kunt uitproberen. Op deze verdieping bevindt zich ook restaurant Rouhi waar verrassende smaken, texturen en geuren de zintuigen prikkelen, geïnspireerd door culinaire ontdekkingen uit Azië. Rouhi opent zijn deuren zodra de overheidsmaatregelen dit toelaten. Exclusief ontworpen voor House of Rituals zijn de luxe home-producten op de eerste etage. De collectie bevat bijzondere items om iedere plek in huis speciaal te maken. Van heerlijk slapen onder luxe beddengoed tot jezelf omhullen met zachte handdoeken van bamboe en katoen. ,,Bovendien
kun je een sereen interieur creëren met een breed assortiment eclectische
interieuritems, waaronder kussens en accessoires geïnspireerd op sferen en tradities uit het Verre Oosten.’’

De parfumbar is de eyecatcher – of eigenlijk de ‘nose-catcher’ – van House of Rituals, waar je naar hartenlust zelf kunt proberen. Zo stel je met een geursommelier een eigen persoonlijk parfum samen, of kies je voor gepersonaliseerde geurstokjes, waarbij ook geldt: eerst uitproberen en dan pas kopen. Of het nu gaat om de geurstokjes of de geurkaarsen, je kiest zelf in welke fles de geur of in welke porseleinen houder jouw geurkaars gaat en zo zijn honderden ‘unieke’ opties mogelijk. Tussen het samenstellen van geuren door, verzorg je de inwendige mens in het restaurant of laat je je behandelen
in de spa, mét de handdoeken uit de Rituals Home-collectie uiteraard.

En zo bewijzen deze merken maar weer: online shoppen is reuzehandig, maar er
gaat toch écht niets boven de zintuiglijke ervaring van het uitproberen zelf.

TEKST RENSKE SCHRIEMER

Wist je dat de seventies-bank bezig is aan een revival? In dit artikel laten we je klassiekers zien maar ook nieuwe designs, geïnspireerd op de typische jaren-zeventigbank. Houd je van minimalistisch vormgegeven meubels? Maak dan kennis met Studio Henk en de ontwerpen waarmee het merk naam maakt.

Geen reacties

Laat een reactie achter

×