DESIGN | Klassieker Swag Leg Desk: de oplossing voor een benen-probleem - Wonen&Co
design, klassieker, bureau, swag leg desk, wonen&co

DESIGN | Klassieker Swag Leg Desk: de oplossing voor een benen-probleem

5 september 2018 3 min leestijd Geen reacties

Lege agenda, nieuwe schriften en potloodpunten geslepen? Dan kon het nieuwe schooljaar beginnen in 1958. Huiswerk maken deed de jeugd aan de eettafel, maar hoe geweldig zou het zijn geweest om dat aan dit bureau van George Nelson te doen? De Swag Leg Desk, zoals het design uit 1958 officieel heet, heeft zijn naam te danken aan de ranke poten.

George Nelson wordt gezien als een zeer inventief iemand, een man die een heel goed voorstellingsvermogen had. Bovendien had hij het vermogen zijn creatieve ingevingen te vertalen naar een ontwerp. Zoals vaak het geval was bij zijn designs, was een ontwerp het antwoord op een probleem.

In dit geval wilde hij meubels maken met een soort gebeeldhouwde poot maar dan van metaal en machinaal gevormd. Ook moesten de meubels gemakkelijk te demonteren en te vervoeren zijn. Het metaal smeden bleek de oplossing te zijn. De naam was dan ook eerst ‘swaged leg’ wat zoveel betekent als ‘geklonken been’, later afgekort tot ‘swag leg’. De fraai gevormde benen vormden het uitgangspunt voor eerst een bureau en vervolgens een ronde en rechthoekige tafel en een stoel.

Het bureau heeft vijf vakjes en twee laden, onder het blad van 100 centimeter breed. Met 74 centimeter diepte en 93 centimeter hoogte is de Swag Leg Desk een meubel dat snel een plek vindt in het interieur.

Het bureau werd in 2007 opnieuw geïntroduceerd met een eigentijdse toevoeging: aan de achterzijde is een opening aangebracht om snoeren langs te leiden. Want ja, de schriften en potloden hebben allang plaatsgemaakt voor tablets en laptops. Zo begint het schooljaar anno 2018. Precies 60 jaar na de introductie blijken die wonderwel goed te passen op de Swag Leg Desk.

De ontwerper

George Nelson (1908 -1986) werd geboren in Connecticut en studeerde architectuur en beeldende kunst aan de Yale University waar hij in 1928 afstudeerde. In 1932 won hij de Prix de Rome, waarna hij door heel Europa reisde en in contact kwam met andere pioniers in design, zoals Walter Gropius, Le Corbusier en Mies van der Rohe. Hij keerde terug naar Amerika om te gaan schrijven en werd redacteur bij Architectural Forum. Daar vond hij een podium om de ontwerpers die hij in Europa ontmoet had te introduceren.

In 1977 publiceerde Nelson een baanbrekend boek: How to see

In 1945 werd Nelson directeur bij producent Herman Miller, tot 1972. Hij wist belangrijke ontwerpers als Charles Eames en Isamu Noguchi aan zich te binden en ontwierp bovendien zelf ook. In 1977 publiceerde hij een baanbrekend boek: How to see: een gids om de objecten en landschappen van de door de mens gemaakte wereld beter te herkennen, te evalueren en te begrijpen. Zoals een kind de onbegrijpelijke tekentjes leert begrijpen als letters en zo leert lezen en de wereld te begrijpen, leert Nelson ons beelden te vertalen en zo te leren ‘lezen’.

Zou George Nelson nu een twintiger geweest zijn, dan had hij met zijn ideeën ongetwijfeld miljoenen volgers gehad op zijn Instagram account. Nelson stierf in 1986 op 78-jarige leeftijd.

TEKST JANINE HOEKSTEIN

 

Ooit gehoord van de Einpunktstuhl? Deze stoel wordt gezien als een mijlpaal in de geschiedenis van het Zwitserse design. Hij dankt zijn naam aan die ene schroef die de zitting aan het onderstel verbindt. En lees hier over de ontstaansgeschiedenis van de wereldberoemde klassieker Bow Chair, een pareltje gemaakt van gebogen hout.  

Geen reacties

Laat een reactie achter

×