DESIGN | Wandmeubel 606: de tien principes van Rams - Wonen&Co
design, designklassieker, wonen&co

DESIGN | Wandmeubel 606: de tien principes van Rams

30 juni 2018 3 min leestijd Geen reacties

Boekenkast nodig om een complete bibliotheek in te presenteren? Liever een dicht wandmeubel, al dan niet met lades en bureaubladen? Of dat alles tegelijk? Wandmeubel 606 van Dieter Rams is er voor gemaakt. Dat was in 1960 zo en dat geldt anno 2018 nog steeds. Met recht kunnen we dit een tijdloze designklassieker kunnen noemen.

De 606 is niet voor één gat te vangen: mocht er geen muur beschikbaar zijn, dan kan het systeem vrijstaand geplaatst worden, met bevestigingspunten aan vloer en plafond. Bovendien is het systeem in drie hoofdkleuren verkrijgbaar – grijs, zwart en zilver – eventueel gecombineerd met beukenhout. Geen gemits en gemaar dus.

Tien uitgangspunten

De ontwerper, Dieter Rams, had tien uitgangspunten wanneer het ging om goed design. Zo moest design innovatief zijn, al mocht dat nooit een doel op zich zijn. Ook moest het behalve nuttig ook esthetisch zijn: iets wat je dagelijks gebruikt moest een goed gevoel geven, elke keer weer als je er naar kijkt. Daarbij moest het ontwerp onopvallend zijn, dus beslist geen aandachttrekkend kunstwerk op zich, tot in de details uitgewerkt, milieuvriendelijk geproduceerd en tijdloos.

Uiteindelijk is een ontwerp, vond Dieter Rams, zo min mogelijk design. Daarmee bedoelde hij dat je aan een ontwerp niet mocht zien dat er heel lang over nagedacht was. Het moest juist eenvoudig en eerlijk lijken en de functie moest in één oogopslag helder zijn. Ook in al zijn honderden andere ontwerpen voor Braun – radio’s, audiosystemen, keukenapparatuur, scheerapparaten, klokken en boormachines – is die handtekening van moeiteloosheid en vanzelfsprekendheid terug te vinden. Leuk detail: audiosysteem Audio 1-serie ontwierp hij speciaal voor deze 606.

De ontwerper

Zeg de naam Dieter Rams en je zegt: Braun. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dieter Rams werkte vanaf 1955 als architect en interieurontwerper bij het Duitse elektronicabedrijf. Rams (1932) studeerde binnenhuisarchitectuur en architectuur. Na zijn diplomering ging hij aan de slag bij een architectenbureau.

De grote ommekeer kwam toen hij bij Braun aan het werk ging. Dat bedrijf was in 1921 opgericht door Max Braun en ontwikkelde onder meer toen nog nieuwe apparaten als elektrische scheerapparaten, keukenapparatuur en de vooruitstrevende combinatie radio- en platenspeler. In 1951 namen de zonen van Max Braun het bedrijf over. Het was een tijd van snelle technologische veranderingen én van een nieuwe smaak. De broers zagen in dat hun producten om een andere uitstraling vroegen en riepen de hulp in van designdocenten als Fritz Eichler, Hans Gugelot en Olt Alcher. Rams kwam er in 1955 bij, aanvankelijk om tentoonstellingen en kantoren te ontwerpen.

Rams ideeën over design zijn nog steeds van invloed op huidige ontwerpers

Vanaf 1956 ging hij doen wat hij heel graag wilde: producten ontwikkelen. Zijn missie was dat consumenten er plezier aan beleefden om de Braun-producten te gebruiken. In 1962 werd hij hoofd van het ontwerpteam. In 1981 werd hij benoemd tot professor industrieel ontwerp aan de Hochschule für bildende Künste in Hamburg. Hij deed dit naast zijn werk bij Braun. Daar bleef hij tot 1995 directeur design om tot 1997 nog uitvoerend directeur te zijn. Toen stopte hij na veertig jaar Braun. Rams wordt gezien als een van de meest invloedrijke ontwerpers van de tweede helft van de twintigste eeuw. Zijn ideeën over design zijn nog steeds van invloed op huidige ontwerpers.

TEKST JANINE HOEKSTEIN

 

Bekijk meer designklassiekers. Zoals de Moka Express van Bialetti, ’s werelds meest bekende koffiezetapparaatLees hier alles over de wereldberoemde loungestoel van Karuselli of lees over de ontstaansgeschiedenis van de Bow Chair, een pareltje gemaakt van gebogen hout.

Geen reacties

Laat een reactie achter

×