DESIGN | De Fontana tafellamp 1853 - Wonen&Co
design, designklassieker, Fontana tafellamp , wonen&co

DESIGN | De Fontana tafellamp 1853

8 mei 2019 3 min leestijd Geen reacties

What you see is what you get. Zo ziet deze tafellamp eruit, met z’n klassieke, minimalistische uitstraling in monochroom wit. Daarom is het des te leuker dat dit stoïcijnse exemplaar een verrassing in zich heeft. Daarover straks meer!

Deze lamp Fontana van de Franse glasblazer Max Ingrand is vijfenzestig jaar geleden ontworpen, maar weet zich in ook in onze eenentwintigste eeuw goed staande te houden. Ingrand heeft een enorme hoeveelheid aan lampen ontworpen, waarvan er een aantal klassieker is geworden.

De Fontana was van het begin af aan een hit. Het was halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw vernieuwend om een lamp vrijwel helemaal van één materiaal en gedurfd om die in één kleur te maken. Bij het ontwerpen heeft Ingrand zich laten inspireren door een bloemenvaas van Piero Raimondi. Deze Raimondi werkte net als Ingrand ook bij producent Fontana Arte.

Het verrassende van de Fontana is dat het onderste gedeelte van de armatuur niet van bijvoorbeeld keramiek, metaal of kunststof is, maar van wit geblazen satijnglas. Dat zorgt ervoor dat er twee lichtbronnen zijn: de voet én de kap.

Voorwerp Fontana tafellamp 1853
Ontwerper Maurice Max Ingrand
Label Fontana
Datering 1954

Verkoopsucces

De échte verrassing zit in de kap: daarin zitten twee lampen verborgen. De één is omhoog gericht, de ander naar beneden. De lampen kunnen – afhankelijk of het een Fontana small, medium of large is – afzonderlijk van elkaar in- of uitgeschakeld worden. Daardoor zijn er verschillende lichtcombinaties mogelijk.

Het is een van de meest verkochte lampen van Fontana

De lamp stond oorspronkelijk in de boeken als de 1853. Door het verkoopsucces – het is een van de meest verkochte lampen van Fontana Arte – mocht het de naam van de producent dragen en kennen we hem als de Fontana. Ter gelegenheid van de 60ste verjaardag in 2014 is een versie met zwart glas uitgebracht, de Total Black.

De ontwerper

Maurice Max Ingrand was een Franse meesterglaswerker en decorateur die nog heeft meegewerkt aan de glas-in-lood ramen van de Notre Dame in Parijs.

Ingrand wordt geboren in 1908 in Chartre en brengt daar ook een groot deel van zijn jeugd door. Hij raakt al jong geboeid door de glas-in-loodramen van de grote kathedraal daar. Hij studeert aan de school voor Schone Kunsten in Parijs en vervolgens aan de School voor Decoratieve Kunsten. Daar leert hij de kunst van glas-in-lood maken van de meester in dat vakgebied in die tijd, Jacques Grüber.

In 1931 richt hij zijn eigen werkplaats op, waar hij experimenteert met glas en licht. Hij richt zich hoofdzakelijk op het maken van glas-in-loodramen, onder meer voor kastelen en kerken, bijvoorbeeld dus de Notre Dame en de kathedraal van Saint Malo. In 1939 wordt hij opgeroepen voor militaire dienst en de oorlogsjaren brengt hij in gevangenschap in Duitsland door. Na de oorlog werkt Ingrand mee aan de wederopbouw: veel kathedralen waren beschadigd geraakt tijdens de oorlog.

De oorlogsjaren brengt hij in gevangenschap in Duitsland door

In 1954 wordt hij artistiek leider bij Fontana Arte, waar hij de opvolger van Gio Ponti is. Hij zal dit werk dertien jaar met veel passie en toewijding doen. In deze periode ontwerpt hij een aantal designklassiekers. Hij maakt bovendien meer dan tweehonderd glas-in-loodpanelen voor kerken en andere openbare gebouwen. In 1969 richt hij het bedrijf Verre lumière op, dat zich als een van de eerste producenten bezighoudt met het maken van halogeenlampen.

Ingrand overlijdt in 1969 in Parijs aan influenza, op 61-jarige leeftijd.

TEKST JANINE HOEKSTEIN

Heb jij al eens een design barbecue uit de jaren vijftig van de vorige eeuw gezien? Er zijn niet veel ontwerpers die zich aan een barbecue gewaagd hebben, daarom is deze kleurrijke emaillen bbq van Stig Lindberg extra bijzonder. Wist je dat de ontwerper Georg Nakashima een heel complex op zijn naam heeft staan? In de staat Pennsylviania (VS) ligt het Nakashima-complex van ruim 12 hectare groot met in totaal achttien huizen en studio’s.

Geen reacties

Laat een reactie achter

×