wooninspiratie, tuininspiratie, binnenkijken, buitenkijken tuin, tuin, woonaccessoires, kunst, design, bijzondere woning, leeuwarden

BINNENKIJKEN | In een eeuwenoud winkelpand in Leeuwarden

Jeroen Bron en Senaida Sambo combineren wonen en werken in hun huis aan de Eewal in Leeuwarden en sluiten hiermee aan bij een eeuwenlange traditie.

Met zijn vader dook Jeroen Bron in de archieven van Voorstreek 15/Eewal 88, een eeuwenoud winkelpand in Leeuwarden. In het Historisch Centrum Leeuwarden ontdekte hij dat er al vijfhonderd jaar geleden sprake was van bebouwing aan wat tegenwoordig de Voorstreek en Eewal heet. Hij schreef erover in Leovardia, het historisch tijdschrift voor Leeuwarden en omgeving. Op de plek waar hij kantoor houdt, en Senaida een bed and breakfast runt, sluiten ze aan in een lange reeks ondernemers die er woonden en werkten.

Jeroen en Senaida kochten vorig jaar het pand Eewal 88 en daarmee keerden ze terug naar de plek waar ‘het allemaal begon’. Toen Senaida voor het eerst van Curaçao naar Leeuwarden kwam, voor haar studie aan de NHL, had ze nog geen kamer. Ze logeerde een paar weken in hotel ’t Anker aan de Eewal. Recht tegenover nummer 88.

Ze leerde Jeroen op de NHL kennen. Hij ving (buitenlandse) studenten op en maakte hen wegwijs in de stad met praktische hulp in de vorm van een cursus. ,,We kregen verkering op de stoep van ’t Anker.’’ Even verderop aan de Eewal vond later het huwelijksfeest plaats, in het Stadhouderlijk Hof. 

Terug naar waar het allemaal begon

De eerste zeven jaar dat de twee een stel waren, woonden ze in Leeuwarden. Hier werden hun zoon Jorn en dochter Minerva geboren. Daarna verhuisden ze naar Enschede. Toen de kinderen de deur uitgingen, was dat voor hen het moment om terug te keren naar Leeuwarden. ,,Jeroen wilde graag terug, en we hebben hier veel gezamenlijke vrienden’’, vertelt Senaida. Ze vond werk als docent biologie en gezondheidskunde aan OSG Singelland in Surhuisterveen. Bovendien wilde ze een bed and breakfast openen.

,,We zochten panden die daarvoor geschikt waren, en focusten ons daarom op Eewal 76. Dat had al die functie. De dag dat we een afspraak hadden, kwam de makelaar niet opdagen.’’ Ze hadden eveneens een afspraak met de bewoners van nummer 88. ,,Eigenlijk had ik de foto’s van dit huis maar vluchtig bekeken. Maar we zijn hier toen heel lang blijven hangen, en we waren aangenaam verrast.’’

Ingrijpende verbouwing

De kunstenaars en ontwerpers Beb en Anke Mulder woonden sinds 2006 aan de Eewal 88, nadat de gemeente in 2005 had besloten om de subsidie voor wonen boven winkels nieuw leven in te blazen en het complex Eewal 88/90 en Voorstreek 15/17 ingrijpend te verbouwen en moderniseren. Mulder volgde de ingreep nauwlettend. ‘Deze bemoeienis ging zo ver dat het Mulder verboden werd het pand nog te betreden en de werklieden aan te spreken’, noteert Jeroen in Leovardia.

,,Mensen die hier voor het eerst komen zijn verrast door onze tuin’’

Bij de verbouwing is de indeling flink aangepakt: het pakhuis werd woning, opslagruimten werden gesloopt, winkel en galerieruimten opgeknapt. Kleine hokkerige ruimten verdwenen, de huizen kregen de allure van weleer. ,,Voor de Mulders woonde hier vier decennia de familie Pasveer met vier of vijf kinderen. Van hen hebben we de koperen bel gekregen, waarmee ze vroeger iedereen aan tafel riepen.’’

Een deel van de opslagplaatsen tussen nummer 88 en het (voormalige thee)pakhuis aan de Eewal werd gesloopt, zodat er een buitenruimte ontstond in de vorm van een patio en een dakterras. Vanaf de Eewal is het huis nu via een poort onder de pakhuiswoning (88a) bereikbaar. ,,Mensen die hier voor het eerst komen zijn verrast door onze tuin.’’

De verrassing die Senaida zelf ervoer toen ze voor het eerst bij de Mulders over de vloer kwam, ziet ze terug bij haar gasten. In de jaren dat ze er woonden, zette het kunstenaarspaar het pand helemaal naar zijn hand. Overal hangen nog grote werken van Beb Mulder, de belichting is gemaakt om werk uit te lichten. De kleuren op de muren, in de keuken en slaap/badkamer hebben Jeroen en Senaida gehandhaafd. ,,Alleen in de woonkamer hebben we twee zwarte muren een andere kleur gegeven. Verder vinden we het mooi. En we willen eerst alle seizoenen een keer hebben meegemaakt om te beoordelen of we iets willen aanpassen.’’

Bed&Breakfast op de zolderverdieping

De lila tinten in de keuken, de gangen en het trappenhuis heeft Mulder zelf gemengd. ,,Als we hier opnieuw moeten schilderen, mengt hij de verf voor ons.’’ Ook het stemmige kantoor heeft een bijzonder kleurenpalet. ,,De lambrizering heeft de originele kleur. Mulder heeft daar de rest bij gekozen.’’ In eerste instantie doet de ruimte donker aan, maar beide gebruikers zijn er inmiddels aan gewend. Het is alsof de kamer hen omarmt als ze er aan het werk zijn.

De zolderverdieping, die Mulder als atelierruimte gebruikte, is afgelopen jaar verbouwd tot B&B. De gasten kunnen vanaf de eerste verdieping met een lift naar boven. ,,Die zat er al in. Dat is nu heel handig met bagage of voor mensen die moeilijk ter been zijn.’’ Ze hebben hun eigen badkamer met infraroodsauna. Met daarin – aardig detail – historische foto’s van Leeuwarden.

In het halletje naar de grote slaapkamer zijn oude glas-in-loodraampjes ingebouwd, die al tien jaar bij Jeroens ouders op een nieuwe bestemming lagen te wachten. ,,We hebben er door glaskunstenaar Monique Verbruggen uit Kûbaard nog twee bij laten maken voor boven de badkamerdeur.’’ 

Aan de wanden in het hele huis zijn behalve schilderijen en wandsculpturen van Mulder en tekeningen van hun kinderen, ook bewerkte foto’s van Jan Kamps te zien. Of stadsgezichten van Kirsten Hillebrand en posters van onlineplatform MNSKP door Sjoukje Terpstra. ,,We vinden het leuk om kunstenaars zo een podium te geven. We halen onze spullen zo veel mogelijk uit de buurt.’’

Wie in het trappenhuis naar beneden loopt, komt oog in oog te staan met een geweven portret van een Afrikaans meisje. ,,Dat hing in een interieurzaak aan de Groentemarkt. We wilden het graag kopen, maar de winkelier was terughoudend. Pas toen hij had gezien waar het kwam te hangen, was hij bereid het aan ons te verkopen.’’

Genieten van rust én drukte

Voor de inrichting van het gastenverblijf en van hun eigen woning kwamen Senaida en Jeroen veel over de vloer bij 39Design, TheReSales in Gytsjerk, DesignOnline24 aan de Voorstreek in Leeuwarden en bij overbuurman Slauerhoff. Vanuit hun woonkamer hebben ze zicht op de meubelzaak. ,,Waar onze tuin en de achterkant van het huis een oase van rust is, genieten we aan de voorkant van de dynamiek van de stad. Vooral in het weekeinde hoor je hier veel. Mensen hebben vaak niet door dat we ze letterlijk kunnen verstaan.’’

De Eewal met al zijn uitgaansgelegenheden kan ook druk zijn, maar daar ,,merken we in huis niets van’’. Pas als ze de poort doorgaan, horen ze wat er gaande is. ,,En dat kan je soms behoorlijk overvallen.’’ Tijdens het Fries StraatFestival bijvoorbeeld, als er een podium is tussen Eewal 88 en – uiteraard – hotel ’t Anker.

Wie Jeroen Bron en Senaida Sambo.
Waar verbouwde bovenwoning in Leeuwarden.
Wonen hier sinds 2016.
Favoriete plek de woonkeuken.
Inspiratie algemene alertheid op kleur en inrichting. En brochures van het verfmerk Farrow & Ball spreken altijd bijzonder aan.
Woonwens brede vensterbanken waar we makkelijk op kunnen zitten.
Belangrijk Uiteindelijk gaat het om het gevoel; een opsomming is van ruimte, licht, akoestiek en plaats.

TEKST EN FOTO’S GITTE BRUGMAN

Meer laden