Banken aan banden gelegd - Wonen&Co

Banken aan banden gelegd

20 oktober 2016 3 min leestijd Geen reacties

Banken die eruitzien als een stevige omhelzing, die zien we ineens overal opduiken. Het zijn sofa’s die er royaal uitzien, met losse kussens of zittingen die bijeen worden gehouden door banden, riemen of stangen.

Ze doen iets met je, de banken en zitmeubels die ineens sinds de meubelbeurs van Milaan afgelopen april overal opduiken. Het zijn banken met spanning. Steeds is er een riem, band of stang die de zitkussens bijeen lijkt te houden, alsof het sterke armen zijn die in een grote omhelzing alle kussens maar ook de gebruikers bij elkaar houden. Het is misschien wel waar we onbewust behoefte aan hebben, aan een zacht ziteiland en sterke armen die ons geborgen houden. Patricia Urquiola, de Spaans-Italiaanse designkoningin, staat bekend om haar ontwerpen met lekkere plofkussens. Haar kussens en ontwerpen zijn rond, de dekjes al dan niet opgestikt of gecapittonneerd voor een extra opbollend effect. Ook dit seizoen voegt ze een ontwerp toe aan de collectie van het Italiaanse zitmeubelmerk Moroso (foto bovenaan). Zonder de gebreide banden die Patricia Urquiola toevoegde aan de Belt-bank die ze voor Moroso maakte, zouden de kussens als losse dekbedden van het frame af vallen. Nu geven ze precies spanning en consistentie aan het ontwerp dat speelt met de senstaties van zacht en stevig. Ook twee andere designgroot-heden van dit moment, de Franse gebroeders Bouroullec, wagen zich aan een aan banden gelegd bankontwerp. Staat de naam Can van de bank van de Bouroullecs voor het Deense Hay voor ‘Yes, we can!’? Het zou zo maar kunnen, want deze bank komt in een platte doos en moet je thuis nog wel even monteren. Het metalen frame klik je in elkaar en nadat je er hangmat-achtige lappen stof om hebt geschoven, komt de sleutel: de zwarte band die de boel op zijn plek houdt. En dat geldt ook voor de lekker dikke, afgeronde kussens.

Overigens is het principe van de kracht van banden en riemen niet nieuw. Ook in het verre verleden werd al gespeeld met de kracht van de gebruiker op een band die een zitmeubel in model houdt. De band of riem geeft het meubel nog extra kracht op het moment dat er extra druk op komt te staan, als iemand op de bank of stoel gaat zitten. Zo zien we dit seizoen – al dat niet toevallig – een oldtimer terug die werkt volgens hetzelfde principe. In de heruitgave van de zitmeubels Sesann van Gianfranco Frattini door het Italiaanse meubelmerk Tacchini, houden de strakke lijnen van het gebogen frame de zachte koudschuim kussens in toom. Sesann, ontworpen in 1970, lijkt daardoor uit te stulpen en onder spanning te staan. Het geeft de ronde en zachte kussens vorm en stevigheid.

Ook bij een andere Italiaan zien we een kortaangebonden bankje opduiken in de nieuwe collectie. Het Deens-Italiaanse ontwerpduo Gamfratesi bedacht een even comfortabel als strakke divan voor Porro. Kussens geven het bankje op een metalen schragen-achtig onderstel comfort, de rugsteunen zijn bekleed met robuust leer dat aan de achterkant wordt aangesnoerd met riemen en een gesp. De naam Traveller wekt het de indruk dat het bankje makkelijk mee kan op reis. Dat is niet direct waar, al is het wel mogelijk om het meubel simpel te demonteren en de onderdelen afzonderlijk te reinigen of op te bergen.

Hoewel er geen zachte kussens aan te pas komen, spotten we nog twee stoelen die in het rijtje passen. De in Zweden gevestigde Aussie Glen Baghurst staat bekend om de verfijning in zijn werk, of dat nu tegels met een doorlopend geometrisch patroon is, een marmer met bronzen champagnetafel of de postmodernistische Club Chair. Zadelmakerskunst moest er aan te pas komen om het donkere tuigleer precies passend om het nog zichtbare metalen frame te spannen.

En ook Edition 1085 van Bartoli Design voor Kristalia is in meerdere opzichten een bijzonder en zeker geen losbandig stoeltje. Het ecovriendelijke Presot-leer in deze naturel uitvoering zal door het gebruik en de tijd verkleuren en glans krijgen. Doorhangen zal niet gebeuren, dankzij de trekstang aan de trekstand aan de onder- en achterkant.

Tekst: Renske Schriemer

Geen reacties

Laat een reactie achter

×